Thursday, May 8, 2008

Police after the Balkis Journalists - an insult to investigative journalism.

Citizen Nades - By R. Nadeswaran

When the witness becomes the accused
EVER WONDERED why the police force is unable to close files and solve crimes? Do you know why witnesses to crimes do not want to come forward? Why do witnesses suddenly have memory lapses and declare: "I did not see anything." I got the answers yesterday. Two police officers from the Commercial Crime Division of Bukit Aman gave an insight into how investigations are carried out and I can tell you with a clear conscience that it was an exercise in futility because their line of questioning would have insulted the intelligence of any right-thinking person.
More


Kenapa wartawan jadi sasaran polis? - Kit Siang

Intan Abdullah
Wed | May 07, 08 | 12:49:49 pm MYT

KUALA LUMPUR, 7 Mei (Hrkh) - Tindakan pihak polis yang menahan dua orang wartawan akhbar The Sun yang membuat liputan mengenai kes penyelewengan wang Persatuan Isteri-isteri Wakil Rakyat Selangor (Balkis) dianggap mempunyai unsur balas dendam selepas tidak berpuas hati dengan kekalahan yang dialami BN pada pilihan raya umum lalu.

Lim Kit Siang (Ipoh Timur-DAP) berkata berita yang disiarkan akhbar tersebut dengan tajuk '10 juta hilang dalam masa tiga hari' telah menjadi punca kedua-dua wartawan tersebut ditangkap polis bagi membantu siasatan berhubung laporan tersebut.

"Kita seharusnya menggalakkan media menjalankan 'investigative journalism', dan yang menghairankan saya adalah kenapa wartawan menjadi sasaran pihak polis?

"Begitu juga dengan insiden tangkapan tiga wakil rakyat di Bachang, Melaka pada hari pekerja sehingga mereka dipukul, ditendang serta dikasari pihak polis," katanya dalam perbahasan titah ucapan Duli Yang Maha Mulia Yang DiPertuan Agong semalam. Selanjutnya....


Cepatnya Raja Petra diseret; menteri raba punggung bila pula? - No2umno

detikdaily - (...) Apa yang saya musykilkan mengenai perkara ini adalah bagaimana begitu cepat pihak polis menyediakan pertuduhan serta terus memfailkan kes tersebut dan dibicarakan di Mahkamah Sesyen. Malah ..

No comments: