Thursday, May 8, 2008

RPK - Seditious or Not; You be the Judge. Selective Prosecution or not - You decide!

Seditious or Not; You be the JUDGE

Today is a sad day in blogosphere. Raja Petra choosed to remain in jail rather than post bail. This is indeed a sad development. According to news sources his hearing is somewhere near October or November. Personally I believe he was trying to prove a point. At the same time I cannot help but mourn the loss of his presence in the blogging community until his return. I believe he could serve the cause of justice better by remaining outside and keep on writing his excellent blogs.
According to the newspaper report he is charged under the Sedition Act.

More...

Cepatnya Raja Petra diseret; menteri raba punggung bila pula?
Date: Wednesday, May 07 @ 18:42:17 MYT
Topic: Pendapat

Apa yang saya musykilkan mengenai perkara ini adalah bagaimana begitu cepat pihak polis menyediakan pertuduhan serta terus memfailkan kes tersebut dan dibicarakan di Mahkamah Sesyen. Malah terlalu mudah pula hakim membuat keputusan bagi kes ini yang dikemukakan oleh Timbalan Ketua Bahagian Pendakwaan (Polisi), Jabatan Peguam Negara, Datuk Nordin Hassan.

Oleh Ketua Perusuh

Kini sah Raja Petra Raja Kamarudin telah didakwa dan seterusnya ditahan di Penjara Sungai Buloh dibawah Akta Hasutan 1948. Ianya terjadi disebabkan terdapatnya satu laporan polis (yang dilakukan oleh seorang anggota polis) yang melaporkan penerbitan satu artikel membabitkan pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu di laman web Raja Petra Raja Kamaruddin (www.malaysia-today.net) kira-kira dua minggu lalu.

Kelakarnya insiden ini ialah laporan polis yang dikaitkan dengan kes ini dilakukan oleh pihak ketiga (seorang pegawai polis) yang tidak ada kena mengena langsung dengan isi kandungan artikel Raja Petra Raja Kamaruddin yang bertajuk “Let’s Send the Altantuya Murderers to Hell” yang kononnya berbaur hasutan. Malah tidak ada seorang pun penama yang disebutkan didalam artikel tersebut yang berani tampil untuk membuat laporan polis. Selanjutnya...

No comments: